Realisatie

Klantcases Procesmanagement

IT-procesmanagement omvat het beheren en optimaliseren van operationele processen binnen IT, zoals change- en releasemanagement, om efficiëntie, controle en een soepele implementatie van veranderingen te waarborgen.

'Change- en releasemanagement: Nieuwe backoffice ‘live’ op de gewenste datum'

Klant:

Een Nederlandse verzekeraar.

De Uitdaging:
Deze klant wil de overstap maken van hun – in eigen huis ontwikkelde – backoffice naar een standaard product. Dit nieuwe systeem willen ze binnen een jaar in gebruik nemen en daarmee overstappen naar een Shared Service Center. Binnen de organisatie blijkt geen ervaring te zijn met releasemanagement, waardoor men dus afhankelijk is van de leverancier van de applicatie en het SSC.

Onze aanpak:
Wij leveren een Change & releasemanager a.i. met veel ervaring met change & releasemanagement in deze specifieke branche. Ook heeft de interim-manager ervaring in het nieuwe backoffice product, zodat processen kunnen worden ingericht met een perfecte match voor de toekomstige situatie.

Een volgende keer:
Bij LANconsult hebben we zeer veel ervaring en kennis over het uitvoeren van programma’s om nieuwe backoffice systemen te implementeren. De gekozen aanpak voor het gebruiken van de testdata en de uitvoering van testen had als (nadelig) gevolg dat de leverancier niet altijd de Testomgeving kon verversen op de door hem gewenste momenten. Het was dan ook slim geweest om van tevoren duidelijker door te spreken welke consequenties aan de gekozen aanpak vastzaten voor de leverancier.

Resultaat voor de klant:
Een goed ingevoerd change- en releaseproces waarbij de klant op de gewenste datum “live” kon gaan. De verzekeraar en vooral haar klanten hebben van de overstap naar een nieuw systeem geen enkele (over)last ervaren.